شکلشناسی شریطه و تشریح برخی از مسائل زیباییشناسی آن در قصاید انوری
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله با الگو قرار دادن شکل شریطهها در قصاید مدحی به شکلشناسی شریطه و تشریح برخی از مسائل زیباییشناسی آن در قصاید انوری میپردازد. با توجه به بررسیهای شکلشناسانه، انوری از جمله شاعرانی است که به لحاظ شکلشناسی، به شریطه یا دعای دوام و همیشگی برای ممدوح اهمیت زیادی میدهد و تمایل بسیار کمی برای پرداختن به موضوعات دیگر در این قسمت قصیده از خود نشان میدهد. همچنین بیشتر شریطههای شاعر از دو قسمت صدر و مقدمهی دعا و سپس ذیل یا اصل دعا ساخته شدهاند که در اکثر موارد با همراهی ادات شرط «تا» و مشابهات آن میباشد. اما آنچه باعث شکلگراتر شدن این شریطهها میشود استفاده از شکلی است که ما در این مقاله آن را تجدید شرط مینامیم. بهرهگیری از تقابلهای دوگانه و ساخت شبکهای، استفاده از ردیف برای مضمونسازی و تکرار مضامین ابیات شریطه برای دست یافتن به بهترین مضمون و شکل در ساخت ابیات شریطه از دیگر شگردهای انوری در شکلگرایی شریطهها میباشند. از نظر عناصر غالباً محتوایی نیز امور مسلم و بدیهی، اندیشهها و اعتقاداتی که ریشه در مذهب و علوم دینی دارند و صور خیال از عناصر پرکاربردی هستند که در شریطههای انوری شرط جاودانگی قرار گرفتهاند. همچپنین میتوان انوری را بر اساس فهرست موضوعات پرکاربردی چون اشاره به عدل ممدوح، به نوبت بودن پادشاهان و شعر باطل خواندن قصاید مدحی، الگوی چهرهی دیگر سعدی در اعلام مرگ قصیدهی سنتی دانست.
منابع مشابه
قصاید انوری و لزوم تصحیحی تازه از آنها
هر چند دیوان انوری از مهمترین و دشوارترین متون شعر فارسی است اما تنها دو تصحیح از آن وجود دارد. نخستین بار استاد سعید نفیسی و دومین بار استاد محمدتقی مدرس رضوی این دیوان را به چاپ رسانیدهاند. چاپ نفیسی دارای اشکالاتی است و تصحیح تقی مدرس رضوی نیز علی رغم محاسن بسیار، خالی از اشکال نیست. در این مقاله ابتدا تاریخچه و چگونگی این دو تصحیح بیان شده است. آنگاه با معرفی دستهای از نسخههایی از...
متن کاملتنوع مشبه به در قصاید خاقانی و انوری
تشبیه نخستین و رساترین صنعت در عرصه صور خیال است که شاعر با بهره گیری از آن بین عالم ذهن و جهان محسوسات پل میزند و مخاطب شعر را در عین آگاه کردن از ما فی الضمیر خود دچار اعجاب و شگفتی کرده و برخوردار از التذاذ ادبی میکند. در میان ارکان تشبیه توجه اکثر صاحبنظران بیشتر معطوف به اهمیت ماهیت و ذکر یا حذف وجه شبه و بعد از آن ناظر به ذکر یا حذف ادات تشبیه بوده است و دو رکن دیگر یعنی مشبه و مشبهبه ...
متن کاملتنوع مشبه به در قصاید خاقانی و انوری
تشبیه نخستین و رساترین صنعت در عرصه صور خیال است که شاعر با بهره گیری از آن بین عالم ذهن و جهان محسوسات پل میزند و مخاطب شعر را در عین آگاه کردن از ما فی الضمیر خود دچار اعجاب و شگفتی کرده و برخوردار از التذاذ ادبی میکند. در میان ارکان تشبیه توجه اکثر صاحبنظران بیشتر معطوف به اهمیت ماهیت و ذکر یا حذف وجه شبه و بعد از آن ناظر به ذکر یا حذف ادات تشبیه بوده است و دو رکن دیگر یعنی مشبه و مشبهبه ...
متن کاملعناصر موسیقایی و زیباییهای آن در قصاید انوری و جمال و مقایسه تطبیقی آنها
چکیده موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی شعر از دیرباز مورد توجه شاعران بوده است. این رکن جداییناپذیر، پیوندی تنگاتنگ با شعر دارد؛ به گونهای که عروض و قافیه دو عنصر اصلی ساختمان شعر شمرده میشده است. هدف این مقاله پرداختن به این عناصر و زیباییهای آن درقصاید انوری و جمال است. در این جستار کوشش شده است تا با توجه به تأثیرپذیری شاعر اصفهانی از خراسانی در قصیدهسرایی، به بارزترین جنبههای موسیقی ...
متن کاملمقایسۀ کارکرد زیباییشناختی اسطوره در قصاید سنایی و انوری
چکیده اسطوره یکی از عمدهترین پدیدههای فرهنگی اقوام مختلف است که همواره پیوند بنیادین خود را با شعر حفظ کرده و با کارکردهای گوناگون و اشکال مختلف با آن تنیده شده است. عنصر تخییل در اسطوره، ماهیتی متناسب با ماهیت صور خیال برای آن پدید آورده است و بر این اساس، حضور اسطوره در شعر به هر دلیلی که باشد حضوری زیباییآفرین است. اسطوره در گونههای مختلفی از انواع صور خیال در متن پدیدار میشود. این تصا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 20
صفحات 43- 54
تاریخ انتشار 2016-10-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023